Door Rodi op de voorpagina in Ons Streekblad

30 maart 2017

‘Fantastisch! Op naar de volgende 65!’
Noord-Hollandse Uitdagingen delen kennis en ontmoeten Koning Willem Alexander

Koning Willem-Alexander opent de Uitdaging in Zoetermeer. (Foto: Rodi Media/YvdD)

REGIO – Een bijzonder heugelijk feit afgelopen vrijdag in Zoetermeer. De 65e Uitdaging werd in Zoetermeer geopend door niemand minder dan koning Willem Alexander. De koning plaatste het ontbrekende puzzelstuk waarmee de 65e Lokale Uitdaging, de Zoetermeerse, een feit is. “Fantastisch. Jullie hebben dit zelf allemaal voor elkaar gekregen. Op naar de volgende 65!”, sprak de koning de afgevaardigden van de Uitdagingen toe, nadat hij het laatste ontbrekende puzzelstuk had geplaatst, waarmee de 65e Lokale Uitdaging officieel geopend werd.

“De Zoetermeerse uitdaging staat nog helemaal aan het begin, en ik vind het bijzonder noemenswaardig wat al mijn voorgangers al voor elkaar hebben gekregen”, aldus Pim Koene, voorman van de Zoetermeerse Uitdaging. “De Nederlandse Uitdaging is nu al goed voor 6500 matches die bij elkaar opgeteld al een maatschappelijke waarde vormen van maar liefst 6,5 miljoen euro!”, vertelde Gerda Geurts, oprichter van de Uitdaging. Tijdens de feestelijke middag was de Noord-Hollandse Uitdaging ook breed vertegenwoordigd. Renate van der Laan (West-Friese Uitdaging en Schager Uitdaging), Ivo de Block (Helderse en Hollands Kroonse Uitdaging) en Agnes Bak (Waterlandse Uitdaging) proostten op het succes van de Uitdaging. “De wereld samen een beetje mooier maken door te handelen in menskracht, middelen en materialen, dat is de bedoeling!”
Ook in de Zaan is men al actief betrokken bij het mooie initiatief. “Wij willen het Noord-Hollandse bedrijfsleven enthousiasmeren. Social Return On Investment, iets teruggeven aan de samenleving, is net als duurzaam inkopen een onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen en maatschappelijk betrokken ondernemen. Door duurzaam in te kopen en daarbij ‘social return’ te realiseren, kunnen bedrijven een steentje bijdragen aan een florerend Noord-Hollands bedrijfslevenklimaat”, vertelde aanjager Bas Husslage al eerder over de Zaanse Uitdaging. In Zaanstad is dan ook al heel wat bereikt. Rabobank Zaanstreek en Akro interieurbouw doneerde diverse spullen aan voormalig vluchtelingen zoals toetsenborden, headsets, computerspeakers en webcams. AKRO had door een bedrijfsverhuizing naar Assendelft van alles over zodat dit weer mooi opnieuw gebruikt kon worden. In het kader van de Zaanse Uitdaging zette Royal Duyvis Wiener uit Koog aan de Zaan het personeel al een werkdag lang in voor de Zaanse samenleving tijdens de zogeheten ‘Hart en Zieldag’.

Wereld beetje mooier maken

Gerda Geurts, oprichter van de eerste Uitdaging achttien jaar geleden: “Ik ben er ontzettend trots op dat we de samenleving een beetje mooier maken met z’n allen. Achttien jaar geleden begonnen we met de Arnhemse Uitdaging omdat we merkten dat er een verharding van de Samenleving plaatsvond. We bedachten toen eigenlijk dat het enige dat je nodig hebt een goed ondernemersnetwerk, betrokkenheid van burgers en een combinatie is van een ‘oude rot’ en een ‘jonge hond’.” Geurts doelt hiermee op de netwerkers in hart en nieren die altijd wel iemand ergens kennen alias de oude rot en de ‘jonge honden’ die heel bereidwillig zijn om hun handen uit de mouwen te steken. “We moeten niet alleen praten, maar ook gewoon doen!’,aldus Geurts. En dat gebeurt dan ook. De voorbeelden van de matches zijn talloos. Een sociaal eetcafé in Zutphen om de eenzaamheid tegen te gaan, het project Uitgestelde koffie, waarbij men trakteert op een gratis kopje koffie voor de minder bedeelden onder ons en een match tussen een schilderbedrijf en een buurthuis. Tijdens de middag kwamen de vele succesverhalen naar voren en kon er positief en optimistisch gekeken worden naar de toekomst.

Kennis delen

Geurts: “Het resultaat is overweldigend in al die jaren zijn we nu bij de 65e uitdaging belandt…Inmiddels zijn er in totaal 6500 matches gemaakt met een maatschappelijke waarde van 6,5 miljoen euro. En we groeien nog steeds! We kunnen als aparte uitdagingen al heel veel, maar als we bij elkaar komen kunnen we nog veel meer! Kennis delen daar gaat het om! Veel lokale bedrijven willen wel iets met maatschappelijke organisaties, maar weten niet altijd hoe. De Uitdaging stimuleert de betrokkenheid van deze partijen en biedt ze handvatten. Het doel is samenwerking tot stand brengen tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties om de leefbaarheid van de lokale samenleving te vergroten!” Zoals koning Willem Alexander al zei: “Op naar de volgende 65!”

Zoeken

Het laatste nieuws

Lucien van Aalzum nieuwe manager

Met enthousiasme informeren wij je dat Lucien van Aalzum vanaf vandaag de nieuwe manager is van de Waterlandse Uitdaging. Lucien

Scroll naar boven